infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-133-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 01.04.1999, sp. zn. III. ÚS 454/98 [ nález / JURKA / výz-3 ], paralelní citace: N 52/14 SbNU 3 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:3.US.454.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K nesprávnému označení účastníka řízení podle zápisu v evidenci nemovitostí

Právní věta Způsobilost být účastníkem řízení je procesní podmínkou, kterou soud zkoumá z úřední povinnosti a jejíž nedostatek vede k zastavení řízení. Zkoumat ji musí toliko s dáním možnosti žalobci věc napravit (jistěže nikoli poukazem na toho, kdo má být jako žalovaný veden). Takové poučení soudem tam, kde je možno věc posoudit spíše jako omyl žalobce, je plně na místě. Pokud navrhovatelé označili žalovaného v souladu se zápisem evidenci nemovitostí, který logicky považovali za úřední zápis (jemuž svědčí presumpce správnosti), nelze po nich požadovat, aby se a priori přesvědčovali o správnosti takového zápisu.

ECLI:CZ:US:1999:3.US.454.98
sp. zn. III. ÚS 454/98 Nález Ústavní soud ČR rozhodl v ústním jednání konaném dne 1. dubna 1999 ve věci ústavní stížnosti navrhovatelů D. L. Ing. T. L., za vedlejší účasti Města B., proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 17. 7. 1998, čj. 17 Co 59/97-32, ve spojení s usnesením Městského soudu v Brně ze dne 10. 12. 1996, čj. 19 C 156/92-26, takto: Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 17. 7. 1998, čj. 17 Co 59/97-32, se zrušuje. Odůvodnění: Navrhovatelka podala dne 29. 10. 1998 ústavní stížnost, v níž napadla usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 17. 7. 1998, čj. 17 Co 59/97-32, ve spojení s usnesením Městského soudu v Brně ze dne 10. 12. 1996, čj. 19 C 156/92-26, neboť jimi měla být porušena její základní práva. Ze spisu Městského soudu v Brně, sp.zn. 19 C 156/92, který si vyžádal, Ústavní soud zjistil, že navrhovatelé podali dne 31. 3. 1992 proti Úřadu městské části Brno-Židenice, Šámalova 60, Brno, žalobu na uzavření dohody o vydání věci - nemovitostí, v žalobě specifikovaných, podle zákona č. 87/1991 Sb. Městský soud v Brně usnesením ze dne 30. 10. 1995 vyzval navrhovatele, aby upřesnili petit, což navrhovatelé učinili dne 11. 12. 1995. V tomto upřesnění, nazvaném "Doplnění žaloby na zahájení řízení" je za žalovaného označeno "Město Brno, zastoupeno primátorkou Dr. Lastoveckou". V textu se pak uvádí, že navrhovatelé "...upřesňují název odpůrce". Městský soud usnesením ze dne 10. prosince 1996, čj. 19 C 156/92-26, řízení zastavil. V odůvodnění uvedl, že v oblasti místní (územní) samosprávy má způsobilost mít práva a povinnosti obec, která je právnickou osobou a má vlastní majetek a která jako právnická osoba vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývajících. Jestliže navrhovatelé žalovali Úřad městské části Židenice, je tu překážka řízení spočívající v nedostatku způsobilosti být účastníkem řízení, která je neodstranitelnou překážkou a soud proto řízení zastavil. Proti tomuto rozhodnutí podali navrhovatelé odvolání, v němž uvedli, že do určité doby nebylo zřejmé, kdo je vlastníkem uvedených nemovitostí a proto výzvu k vydání věci podali jak na Úřad městské části Židenice, tak i Městu Brno. Na výzvu soudu k upřesnění petitu pak dne 11.12.1995 upřesnili, že žalovaným je Město Brno. Krajský soud v Brně dne 17. července 1998 usnesením, čj. 17 Co 59/97-32, usnesení soudu I. stupně potvrdil. V plném rozsahu se ztotožnil se závěry učiněnými soudem prvého stupně. Pokud jde o názor navrhovatele, že jej tedy měl soud vyzvat k upřesnění označení žalovaného, bylo by tak podle krajského soudu na místě pouze tehdy, kdyby žalovaný nebyl náležitě a dostatečně označen. Proti tomuto rozhodnutí podali navrhovatelé včas ústavní stížnost, v níž namítali, že postupem soudu byla porušena jejich základní práva a svobody, dané jim čl. 90 Ústavy ČR a čl. 36 odst. 1, čl. 38 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Napadeným usnesením krajského osudu mělo být navrhovatelům znemožněno domáhat se svého práva u nezávislého a nestranného soudu. Dále navrhovatelé namítají, že řízení probíhalo od roku 1992, což je doba nepřiměřeně dlouhá a jednalo se tedy o porušení zásady projednávání věci bez zbytečných průtahů. Krajský soud v Brně ve svém vyjádření ze dne 18. 12. 1998 odkázal na odůvodnění napadeného rozhodnutí. V dosavadní činnosti rozhodoval Ústavní soud řadu případů, které byly meritem věci shodné s posuzovaným případem. V této souvislosti lze připomenout jednak nález Ústavního soudu ČSFR, sp.zn. I. ÚS 597/92, s jehož závěrem se Ústavní soud ztotožnil nálezem, sp.zn. II. ÚS 79/94. Shodné právní závěry přijal Ústavní soud i v nálezech sp.zn. III. ÚS 74/94, IV. ÚS 6/95, II. ÚS 108/93, IV. ÚS 41/95, III. ÚS 243/96. Princip stálého rozhodování Ústavního soudu byl vysloven v rozhodnutí, sp.zn. III. ÚS 127/96, v němž se konstatuje: "Pokud procesní právní úkony účastníků řízení obsahují zjevnou nesprávnost, jejíž odstranění umožňuje rovněž odstranit nedostatek podmínek řízení, přičemž konstatování této zjevnosti nevyžaduje procesní aktivitu soudu (např. dokazování), nutno účastníkům řízení dát příležitost tuto nesprávnost odstranit. Opakem tohoto postupu je přepjatý formalismus, jehož důsledkem je sofistikované zdůvodňování zjevné nespravedlnosti a tím dotčení smyslu §1 o.s.ř., čl. 90 Ústavy ČR a čl. 36 odst. 1 Listiny." V předmětné věci lze jen s odvoláním na výše uvedené právní závěry dodat, že pokud se účastník řízení již v průběhu řízení před soudem I. stupně pokusil nedostatek podmínky řízení, spočívající v záměně pojmenování druhého účastníka řízení (Úřad městské části - Město), odstranit tím, že správně označil účastníka řízení, nelze k tomuto procesnímu úkonu nepřihlížet s odůvodněním, že se jedná o neodstranitelný nedostatek podmínek řízení. Soudy se ve svých usneseních o tomto procesním úkonu ani nezmínily. Je nutno v této souvislosti zdůraznit, že rozsah poučovací povinnosti ve smyslu §5 o.s.ř. má nést také individuální prvky a to s ohledem k osobám i k okolnostem případu, a z tohoto pohledu připomenout, že nejvyšší hodnotou rozhodování soudů je zcela určitě individuální spravedlnost, samozřejmě v mezích zákona, včetně ustanovení procesních. V daném případě jde o náležitosti a obsah žaloby a s tím spojené hranice poučovací povinnosti soudu o nedostatcích, příp. vadách žaloby. Z hlediska ustanovení §43 odst. 2 o.s.ř. (i s poučením soudu, je-li toho třeba) takové náležitosti, aby mohla být podkladem pro jednání ve věci samé. Jistěže není věcí soudu, aby poučoval žalobce o hmotném právu a tedy ani v otázce věcné legitimace. Soud však má žalobce poučit nejen ve věci správného označení účastníků, a to i tehdy, je-li žalován někdo,kdo nemá způsobilost být účastníkem řízení. Dle názoru Ústavního soudu způsobilost být účastníkem řízení je procesní podmínkou, kterou soud zkoumá z úřední povinnosti a jejíž nedostatek vede k zastavení řízení. Zkoumat ji musí toliko s dáním možnosti žalobci věc napravit (jistěže ne poukazem na toho, kdo má být jako žalovaný uveden). Takové poučení soudem tam, kde je možno věc posoudit spíše jako omyl žalobce, je plně na místě. Tak je tomu i v daném případě. Navrhovatelé totiž označili žalovaného v souladu se zápisem v evidenci nemovitostí, který logicky považovali za úřední zápis, kterému svědčí presumpce správnosti. Ústavní soud se domnívá (na rozdíl od Krajského soudu v Brně, obsaženého ve vyjádření k ústavní stížnosti), že žalobce není a priori povinen se přesvědčovat o správností těchto zápisů. Zároveň je nutno konstatovat, že v dané věci jde o restituci. Proto je na místě přistupovat k věci tak, aby nedocházelo k nevstřícnému, formalistickému přístupu soudu, který hrozí případnou další křivdou. Restituční nároky jsou nároky mimořádnými, a to do té míry, že to odůvodňuje i mimořádný postup soudů, co se týče poučení účastníků (v této souvislosti i jejich právních zástupců). Ústavní soud ostatně opakovaně zdůraznil, že se v rámci restituce jedná o nástroj, kterým se demokratická společnost snaží alespoň částečně zmírnit následky minulých majetkových i jiných křivd, spočívajících v porušování obecně závazných lidských práv a svobod ze strany státu. Stát a jeho orgány jsou tedy povinny postupovat v těchto věcech v souladu se zákonnými zájmy osob, jejichž újma na základních lidských právech a svobodách má býti alespoň částečně kompenzována. S ohledem na výše uvedené je na místě uzavřít, že soud nepostupoval v dané věci v souladu s citovaným ustanovením o.s.ř. a tak porušil ustanovení čl. 36 odst. 1 Listiny, který upravuje právo každého domáhat se stanoveným způsobem svého práva u nezávislého a nestranného soudu, ale také čl. 90 Ústavy, který soudům ukládá, aby zákonem stanoveným způsobem (a tedy i v souladu s o.s.ř.) poskytovaly ochranu právům. Ústavnímu soudu proto nezbylo, než ústavní stížnosti vyhovět a napadené rozhodnutí zrušit. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 1. dubna 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:3.US.454.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 454/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 52/14 SbNU 3
Populární název K nesprávnému označení účastníka řízení podle zápisu v evidenci nemovitostí
Datum rozhodnutí 1. 4. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 29. 10. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Jurka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 367/1990 Sb.
  • 99/1963 Sb., §5, §43 odst.2, §104
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík řízení/zastavení
legitimace/pasivní
obec
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-454-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32172
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28