Právní věta: | I. Pro posouzení prekluzivních lhůt pro uložení sankce za protiprávní jednání, které soutěžitel ukončil ještě za účinnosti zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, je rozhodný tento zákon, nikoliv zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže. II. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nemá po marném uplynutí lhůty k uložení sankce podle §14 odst. 5 zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, pravomoc deklarovat vinu soutěžitele. III. Pokud účastníci kartelové dohody (§3 zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, příp. §3 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže) ukončili svou účast na dohodě v různých obdobích, je třeba počátek prekluzivní lhůty pro uložení sankce počítat ve vztahu ke každému jednotlivému účastníku kartelové dohody zvlášť od konce období, v němž se dohody účastnil. IV. Pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže odepře účastníku řízení právo nahlížet do spisu ve fázi správního řízení předcházející tzv. sdělení Výhrad, nevede to samo o sobě k porušení práva účastníka na seznámení se s podklady pro rozhodnutí (§36 odst. 3 správního řádu z roku 2004) – je-li toto právo účastníku dostatečně zaručeno v období po sdělení Výhrad. I pak ale mohou být některé části spisu poskytnuty pouze v omezeném režimu (nahlížení bez možnosti činit si výpisy nebo pořizovat kopie), jsou-li splněny podmínky §38 odst. 6 správního řádu z roku 2004. V. Obviněný ze správního deliktu nemá subjektivní právo domáhat se zahájení řízení o správním deliktu s jiným (dalším) subjektem nebo požadovat uznání jeho viny. Nemůže se proto ani domáhat, aby tento tvrzeně opomenutý účastník byl zahrnut do vzorce pro výpočet pokuty uložené účastníkům kartelové dohody, s nimiž bylo vedeno správní řízení, ledaže by nezohlednění dalšího subjektu vedlo k výrazně a intenzivně jinému výsledku. VI. K prokázání existence „jednoho protisoutěžního jednání“ (§3 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže) musí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zejméne posoudit, zda jednotlivé schůzky zakázané dohody sledovaly totožný cíl, zda mezi nimi existovala obsahová a časová souvislost, zda se týkaly totožných výrobků, zda zahrnovaly totožné protisoutěžní praktiky a zda se jich účastnili totožní soutěžitelé. Závěr o existenci jednoho protiprávního jednání není podmíněn tím, že by se všichni dotčení soutěžitelé museli účastnit všech schůzek tvořících zakázanou dohodu. VII. Prokáže-li Úřad pro ochranu hospodářské soutěže existenci jedné protiprávní dohody (§3 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže), stačí, aby následně prokázal účast soutěžitele alespoň na některých schůzkách v rámci této dohody. Mohl-li soutěžitel rozumně předpokládat protisoutěžní povahu jednání ostatních účastníků, je odpovědný za dohodu jako celek po dobu své účasti na této dohodě. Odpovědnosti se může zprostit, pokud prokáže, že se od zakázané dohody veřejně distancoval a sdělil účastníkům schůzky, že jeho účast na schůzce má odlišnou povahu než jejich.Účast soutěžitele pouze na jedné nebo několika schůzkách s protisoutěžním obsahem a jeho méně významná role v protisoutěžní dohodě nevylučují jeho odpovědnost za účast na dohodě a mohou být zohledněny až při úvahách o výši sankce. VIII. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je oprávněn použít jako jeden z důkazů o vině účastníka řízení i prohlášení jiného stíhaného soutěžitele učiněné v rámci „žádosti o shovívavost“ (která byla do 30. 11. 2012 upravena vnitřním předpisem Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a od 1. 12. 2012 je zakotvena v §22ba zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, jako žádost o upuštění od uložení pokuty a žádost o snížení pokuty). IX. Kartelové dohody o cenách [§3 odst. 2 písm. a) zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže] mají ze své podstaty způsobilost narušit hospodářskou soutěž, proto platí vyvratitelná domněnka, že mají protisoutěžní cíl a potenciálně negativní dopad. Pro naplnění skutkové podstaty takové zakázané dohody není nutné zkoumat skutečné dopady na trh (negativní dopad se předpokládá). X. Vazba mezi kartelovou dohodou o cenách [§3 odst. 2 písm. a) zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže] a územím České republiky je založena již tím, že se s předmětem kartelové dohody na území České republiky v rozhodné době obchoduje, a dohoda je proto způsobilá narušit hospodářskou soutěž na území České republiky. XI. Považuje-li Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kartelovou dohodu za ukončenou ke dni 30. 4. 2004 (tedy před přistoupením České republiky k Evropské unii) a postihne soutěžitele pouze za jednání spáchané do tohoto data ve vztahu k území České republiky, nezasahuje tím do pravomoci Komise. Článek 81 Smlouvy o založení Evropského Společenství (nyní článek 101 Smlouvy o fungování Evropské unie) a čl. 3 odst. 1 nařízení Rady (ES) č. 1/2003 o provádění pravidel hospodářské soutěže stanovených v článcích 81 a 82 Smlouvy nelze použít se zpětnou účinností ve vztahu k jednání, k nimž došlo před přistoupením určitého státu k Evropské unii. XII. Článek 11 odst. 6 nařízení č. 1/2003 o provádění pravidel hospodářské soutěže stanovených v článcích 81 a 82 Smlouvy je použitelný pouze v situacích, kdy je možné souběžné použití unijního a vnitrostátního práva. České právo bylo v době před přistoupením ve vztahu k právu EU „právem třetího státu“, nemohlo se s ním dostat do kolize a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nebyl povinen přerušit řízení do rozhodnutí Komise. XIII. Rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, vztahujícím se k deliktnímu jednání ukončenému ke dni 30. 4. 2004, nemohlo dojít k porušení čl. 16 odst. 2 nařízení č. 1/2003 o provádění pravidel hospodářské soutěže stanovených v článcích 81 a 82 Smlouvy, neboť předmětné ustanovení stanoví zákaz odchýlit se od rozhodnutí Komise a zajišťuje přednost práva Unie v situacích, kdy je možné souběžné použití unijního a vnitrostátního práva. XIV. Uložená pokuta nesmí mít sama o sobě likvidační důsledky. Ostatní závazky účastníka řízení je pak možné zohlednit pouze do určité míry. Předlužení pachatele nemůže vést k automatické imunitě vůči sankcím ukládaným v oblasti veřejného práva. |
Soud: | Nejvyšší správní soud |
Datum rozhodnutí / napadení: | 29.01.2015 |
Číslo jednací: | 8 Afs 25/2012 - 351 |
Forma / Způsob rozhodnutí: | Rozsudek zrušeno + zrušení rozhodnutí spr. orgánu |
Účastníci řízení: | Toshiba Corporation Koninklijke Philips Electronics NV Technicolor S.A., Panasonic Corporation MT Picture Display Co., Ltd., Úřad pro ochranu hospodářské soutěže MT Picture Display Co., Ltd., |
Prejudikatura: | 2 Afs 92/2005
8 Afs 29/2010 - 354 2 Afs 93/2008 - 920 7 Afs 14/2011 - 115 5 As 24/2009 - 65 1 Afs 87/2013 - 73 2 Afs 50/2012 - 241 5 Afs 7/2011 - 619 1 Afs 58/2009 - 541 2 A 18/2002 1 As 9/2008 - 133 5 Afs 2/2011 - 701 1 Afs 77/2012 - 46 |
Kategorie rozhodnutí: | B |
ECLI pro jurilogie.cz: | ECLI:CZ:NSS:2015:8.AFS.25.2012:351 |
Staženo pro jurilogie.cz: | 10.04.2024 |